sâmbătă, 29 martie 2014

Imperiul „Ţaristo-sovietic” - cronica unui faliment previzibil




Criza din Ucraina reprezintă o primejdie mortală pentru stabilitatea politică şi economică a Europei, însă în acelaşi timp, poate să fie o mare oportunitate pentru naţiunile europene şi pentru naţiunea rusă de a se cunoaşte mai bine, de a reaşeza relaţiile politico-economice, militare, culturale şi spirituale pe o temelie realistă şi reciproc avantajoasă. Din ruina previzibilului faliment al acestui bizar şi primejdios demers de refacere a Rusiei Mari, iniţiat de preşedintele Putin, sub chipul unui la fel de bizar Imperiu „ţaristo-sovietic”, poate renaşte o Nouă Rusie, puternică, democratică, respectată nu datorită forţei militare, ci pentru că reprezintă o alternativă viabilă la celelalte variante de democraţie şi libertate - U.E. şi S.U.A. - aflate deja într-o adâncă criză de sistem şi de moralitate, prefigurare a unui cumplit eşec.


Vă mărturisesc că sunt un admirator sincer al naţiunii ruse şi al spiritului slav. Nu ascund faptul că în sângele meu există cel puţin un sfert de cazac din Ismail. Bunicul din partea mamei mele a fost tânăr ofiţer în Armata Roşie, a staţionat  mai mulţi ani în România şi a întemeiat aici o familie în care s-a născut mama mea. A fost obligat de răutatea vremurilor să-şi părăsească familia - bunica mea a refuzat să-l urmeze, a rămas în ţară, cu doi copii mici - şi să se retragă în URSS cu unitatea militară în care slujea. Nu l-am cunoscut pe acest bunic cazac, dar îi port respect şi îl pomenesc în rugăciunile mele. Sunt uneori afectat de o anume subiectivitate când vorbesc despre spaţiul rusesc. Firesc, apartenenţa, chiar şi firavă, a familiei mele la arealul rusesc - deşi, atenţie, cazacii nu sunt neapărat doar ruşi, ci sunt un grup multietnic de origine slavă şi nu numai - îşi cere drepturile.

Totuşi, dincolo de această subiectivitatea, dar şi de iritarea pe care întotdeauna mi-o provoacă evocarea unui Lenin, Stalin sau mai nou, a unui Putin, nu uit că Maica Rusie este nu doar ţara unde au existat imperialismul ţarist, bolşevismul sau stalinismul, ci şi un spaţiu cultural, spiritual şi religios de o bogăţie şi profunzime unice.

A înţelege spiritul naţiunii ruse înseamnă a căuta... (articol integral AICI)

Niciun comentariu: