România
post-decembristă a cunoscut un necesar şi puternic fenomen de recuperare a prezenţei
Bisericii în spaţiul public. După aproximativ o jumătate de secol, învăţarea
moralei creştine se întoarce în şcoala românească, preotul de spital, de
penitenciar şi de armată redevine un factor de normalitate, iar mecanismele
bisericeşti ale filantropiei creştine se adaptează rapid noului context al
democraţiei şi libertăţii, pentru a slujit pe cei săraci, orfani, bolnavi şi
bătrâni.
Ofensiva Bisericii
creştine presupune însă existenţa unor bogate resurse umane, materiale şi
financiare. Relativa şi discutabila ”simfonie bizantină” românească dintre Stat
şi Biserică asigură o parte din resursele financiare necesare salarizării
clerului - în cuantum de aproximativ 40%, restul sumei fiind în sarcina
Bisericii. Filantropia bisericească a devenit un adevărat sistem regional şi
naţional, cu centre de filantropie moderne, înfiinţate de eparhii şi
subvenţionate generos, inclusiv din fondurile europene. Construirea de noi biserici
în parohiile lipsite de lăcaşuri de cult a fost posibilă atât prin alocarea de
bani de la bugetele comunităţilor locale şi de la bugetul statului, cât şi prin
sume atrase de la binefăcători.
Resursele
financiare şi materiale utilizate de Biserică pentru activitatea
pastoral-misionară şi de filantropie au provocat, cum era de aşteptat, o
dezbatere intensă şi în multe cazuri, tensionată, referitoare la oportunitatea
finanţării cultelor religioase de către Stat. Totuşi, acum nu doresc să medităm
la acest aspect. Îl consider un subiect ”de etapă” şi cred că se va impune
opinia celui care va dovedi nu atât eficienţa viziunii sale, ci mai ales,
moralitatea ei, nu în ultimul rând fiind important şi contextul european al
dezbaterii, anume calitatea României de stat membru al U.E.
În chestiunea finanţelor Bisericii, există însă o dimensiune mult mai
importantă care trebuie discutată, anume provenienţa banilor pe care Biserica
îi primeşte de la marii binefăcători, ctitori şi filantropi. Poate Biserica să
accepte bani a căror provenienţă este discutabilă ori mai grav, dovedită a fi
imorală?
Poate îngădui
un ierarh, un preot paroh sau un preot de caritate să se construiască o biserică,
să se facă o pictură bisericească, să se finanţeze un centru filantropic ori să
se dăruiască pachete de alimente, medicamente şi haine din banii unui
binefăcător care are notorietatea de politician corupt, de afacerist care a
fraudat bugetul statului ori fondurile europene? Toate acestea în situaţia în
care binefăcătorul afectat de păcatul încălcării poruncii ”Să nu furi!” nu
renunţă la acest păcat şi nu urmează exemplul vameşului Zaheu - ”Iar Zaheu,
stând, a zis către Domnul: Iată, jumătate din averea mea, Doamne, o dau
săracilor şi, dacă am năpăstuit pe cineva cu ceva, întorc împătrit” (Luca
XIX, 8). (Articol integral AICI)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu