vineri, 11 octombrie 2013

Părinţi din mahala - ”Dă-i, tată, una peste ochi, că aşa te-am învăţat! Ce eşti bleg!”



Marea alee dintre blocurile turn din Craiovița Nouă, mahalaua modernizată a Craiovei, cartier unde locuiesc cu familia mea, de peste un deceniu, mi-a oferit iarăși, în după-amiaza acestei zile, ocazia să fiu martor la încă o frântură din ceea ce înseamnă realitatea vieții în familia românească. O familie despre care unii declară că o ocrotesc, de la înălțimea poziției lor în stat, iar alții proclamă, prin predici prăfuite și statistici aiurea interpretate, că este musai creștină și iubitoare de Dumnezeu.

Cum vă spuneam, mă aflam pe marea alee, însoțit de băiețelul meu, Andrei Vladimir, care se bucura de reîntâlnirea cu leagănul lui preferat. În nisipul murdar de resturi de urină și fecale de maidanezi, copiii mahalalei noastre se jucau veseli și nepăsători la norii de praf și plini de microbi ridicați în atmosferă de hârjoneala lor copilărească. Mai mulți băieței, cam de 7-8 anișori, se alergau și se împingeau unul pe altul la câțiva metri de leagănul nostru. Unul din ei cade în nisip, împins cu ceva mai multă putere de un coleg de joacă. De pe băncile din preajmă se ridică un tătic masiv, la vreo 30 de ani, ca vârstă. E tuns ”periuță”, îmbrăcat într-o geacă de piele și în ”blugi” tăiați în câteva locuri. Trage cu sete dintr-o țigară, se repede între copii și îl ceartă pe cel căzut, strigându-i în ureche: ”Nu ți-am zis, bă, să dai și tu cu pumnul, cu piciorul, când te lovește vreunul? Dă-i, tată, una peste ochi, că așa te-am învățat! Ce ești bleg! Dă-i în gură, arde-l!”


Copilul, un băiețel firav, timid, îl privește speriat. Colegii lui tac timorați, joaca s-a isprăvit. Tatăl pleacă spre băncile de pe marginea aleii, pășind apăsat și vădit mulțumit de lecția aplicată propriului fiu. Ajuns printre ceilalți părinți, care priviseră amuzați toată scena, continuă să ”predice” încă un sfert de oră ”filosofia” vieții lui: ”Frățicule, eu i-am zis de când a mers la școală: să nu te întorci acasă bătut de vreun coleg, că te bat și eu! Viața e grea, trebuie să dai în ăla care dă în tine, să nu te lași călcat în picioare. Ăla care e mai puternic, învinge, nu trebuie să ajungă un bleg! D-aia îi zic mereu: dă-i, mă, una peste bot, nu fii fraier!” Tăticii din jur trag din țigări și-l aprobă. Da, viața e grea, băieții trebuie învățați de mici să supraviețuiască. (articol integral AICI)

***

Niciun comentariu: