luni, 25 februarie 2013

Lăsați-l pe Brâncuși în pace!

Vă ofer spre lectură un articol pe care l-am publicat pe ZIARE.COM. Lectură cu folos!


Lăsați-l pe Brâncuși în pace!

In anul 1903, pe cand avea varsta de 27 de ani, Constantin Brancusi primeste pentru prima oara in cariera sa artistica o comanda pentru realizarea unui monument public - bustul generalului medic Carol Davila - din partea unui consiliu coordonat de profesorul Dimitrie Gerota.
Plata lucrarii urma sa fie facuta in doua transe - jumatate inainte de inceperea lucrului, jumatate la finalizare. 

Cand s-a facut receptia bustului, mai multi membri ai consiliului au adus critici la adresa stilului in care fusese realizata lucrarea. Iritat de acuzatiile nefondate, Brancusi paraseste sala de sedinte si decide sa plece pe jos la Paris. Brancusi a comentat astfel acest incident:

"Ar fi fost o munca usoara, dar ca de prostituata, care mi-ar fi adus cei cativa bani cat imi trebuiau ca sa-mi platesc un bilet de drum de fier pana la Paris. Dar ceva care se innascuse in mine si pe care simteam ca creste, an de an si de cativa in rand, a izbucnit navalnic si nu am mai putut rabda. Am facut stanga-mprejur, fara niciun salut militar spre marea panica si spaima a doctorului Gerota, de fata... si dus am fost, pomenind de mama lor." (Tineretea lui Brancusi, V.G. Paleolog)

Brancusi pastreaza totusi legatura cu tara, participand la diferite... (articol integral AICI)

Niciun comentariu: