Candidaţii la funcţia de Preşedinte al Republicii s-au apucat să-şi dea în cap cu credinţa şi să amestece Biserica într-o dezbatere cu subiect nepotrivit şi anacronic – apartenenţa religioasă a respectivilor candidaţi. Dacă ne păstrăm luciditatea, vom înţelege că această dezbatere îşi are originea mai degrabă în zona manipulării politice, decât în universul subiectelor serioase şi importante pentru viitorul imediat al statului român.
Îmi doream să nu mai scriu despre
acest subiect. Mi-am exprimat opinia în articolul meu precedent - Despre
zâmbetul lui Iuda la umbra Crucii. Nu am nimic mai mult de spus. Totuşi, în această dezbatere
politică reapare o temă care nu a fost suficient lămurită în societatea
românească a celor peste două decenii de democraţie post-decembristă, anume: au cultele
creştine dreptul de a susţine un candidat/lider politic/partid care şi-a asumat
o platformă politică de inspiraţie creştină? Şi dacă da, în ce context poate fi
exercitat acest drept şi cu ce foloase pentru cultele religioase, stat şi
societate?
Administraţia bisericească a BOR, Biserica pe care o slujesc
ca preot, a abordat chestiunea conform
cu exigenţele timpului care cereau Bisericii să interacţioneze într-un fel sau
altul cu politicul. În anii `90 a existat o anumită îngăduinţă care a oferit clerului posibilitatea
să se implice în viaţa politică. Se dorea, mai mult sau mai puţin lucid, de
către unii susţinători ai implicării preoţilor în politică, să se obţină un fel
de reîncreştinare a vieţii politice româneşti post-decembriste şi de ce nu, o
reconstrucţie a statului român pe o temelie creştină.
Treptat, ierarhia
Bisericii a înţeles însă că implicarea partinică a preoţilor în politică aduce
Bisericii mari prejudicii de imagine şi diminuează, chiar anulează valoarea
unor eventuale avantaje de natură economică, financiară. Prin Hotărârea Sfântului Sinod al
BOR din anul 2004 a fost interzisă implicarea preoţilor în politică, iar prin
Hotărârea Sfântului Sinod al BOR din martie 2008, se hotărăşte că: „arhiereului, preotului, diaconului şi
monahului îi este interzis să facă politică partinică, să fie membru al unui
partid politic, să participe la campanii electorale, să candideze şi să devină
membru al parlamentului sau consiliilor locale, primar, viceprimar sau să ocupe
funcţii în administraţia publică centrală şi locală.” Aceeaşi hotărâre
sinodală îngăduie, totuşi, ca, „de la caz
la caz, preoţii care îşi exprimă, în scris, dorinţa de a candida numai ca
independenţi şi numai pentru consiliile locale şi consiliile judeţene să
primească aprobarea chiriarhilor lor. Aprobarea va fi acordată în urma analizei
solicitărilor preoţilor respectivi, într-o şedinţă a Permanenţei Consiliului
Eparhial şi numai acelora consideraţi capabili să promoveze interesele
comunităţii în consiliile locale şi în consiliile judeţene.”
Administraţia
bisericească a ales şi promovează totuşi o a treia cale de interacţiune cu
mediul politic, anume colaborarea de la
egal la egal, parteneriatul, atât
prin relaţiile oficiale reglementate de legile statului şi rânduielile
bisericeşti, cât şi prin contacte neoficiale, discrete şi mai puţin publice. O astfel de abordare a relaţiei cu
politicul permite pe de o parte, evitarea implicării publice a Bisericii în
politică, însă fără înstrăinarea Bisericii faţă de problemele cetăţii, iar pe
de altă parte, pune la adăpost eventuale sensibilităţi ale politicienilor,
dregătorii cetăţii, oferindu-le un suficient spaţiu de manevră pentru a
dezvolta relaţii reciproc avantajoase cu membri ai ierarhiei cultelor
religioase.
De fapt, administraţia
bisericească se foloseşte de celebra simfonie
bizantină care cheamă Biserica şi cetatea (Imperiul bizantin, apoi Otoman,
voievodatul, Regatul, iar astăzi, Republica) la o împreună lucrare pentru
realizarea binelui public. Pe scurt, în vremurile noastre, această simfonie bizantină s-ar descrie astfel: cetatea îşi asumă atât susţinerea
materială, financiară şi ocrotirea cultelor religioase, cât şi parteneriatul cu
acestea în rezolvarea unor probleme de natură socială, culturală etc., iar cultele
religioase oferă în schimb atât călăuzirea morală a poporului, cât şi
parteneriatul cu cetatea, sprijinind dregătorii în eforturile de asigurare a
prosperităţii materiale şi dreptăţii sociale pentru locuitorii cetăţii.
După Decembrie 1989, simfonia bizantină dintre Biserică şi
Statul român s-a manifestat în conţinuturi modelate de evoluţia statului şi
societăţii româneşti de la chipul neo-comunist al epocii mineriadelor şi partidului-stat, până
la cel al aderării şi integrării României în NATO şi Uniunea Europeană, proces
politic, economic, social şi militar care a generat mari transformări în
structura valorilor civice şi spirituale general acceptate de societatea
românească. (articol integral -AICI-)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu