Ziua Păcălelilor. Pe 1 aprilie, comunitatea evreiască din Buhuşi i-au încredinţat Dl. Iorga biroul Hakham din acea localitate. (caricatură din publicaţia Furnica, anul 1910, de Ion Theodorescu-Sion) |
Legea "anti-legionară", promulgată de Preşedintele României, readuce în agora românească teme deosebit de sensibile şi deopotrivă deranjante pentru unele grupuri de interese. Între aceste teme, trei sunt foarte importante, anume chestiunea evreiască, problema canonizării Sfinţilor Închisorilor comuniste şi condamnarea penală a comunismului.
Vă propun să încercăm să medităm pe rând asupra
acestor chestiuni, practicând un necesar echilibru între raţiune şi simţire,
aşa cum ne impune conţinutul lor extrem de complex şi nu în ultimul rând, pentru
unii, controversat. Menţionez faptul că înţelegerea corectă a
demersului meu jurnalistic necesită şi lecturarea primelor două episoade ale
acestei mini-serii, ceea ce vă invit să faceţi: -episodul
1- /
-episodul
2-
Despre chestiunea evreiască
în România începutului de sec. XX şi în România începutului de sec. XXI - o
necesară comparaţie
Comunitatea
evreiască aflată în teritoriile Statului Român, în prima jumătate a sec. XX, a cunoscut atât fericirea generată de prosperitatea economică şi
dezvoltarea culturală a evreimii româneşti, cât şi durerea începutului prigoanei,
care a culminat cu crimele sângeroase comise în vremea Holocaustului.
Relaţia
dintre români şi evrei nu a fost niciodată nici simplă şi nici tihnită. Convieţuirea dintre evrei şi români, la începutul modernităţii româneşti,
şi-a aflat conţinutul într-un creuzet în care generozitatea şi îngăduinţa românilor
faţă de străini şi loialitatea evreilor faţă de ţara adoptivă România, s-au
întrepătruns atât cu mânia provocată în sufletul românilor de puterea economică
tot mai mare a evreilor - dobândită, în viziunea corifeilor anti-semitismului
românesc, prin mijloace oculte, dubioase, prin jefuirea averii naţionale etc. -
cât şi cu dorinţa puternic manifestată a unei părţi a elitei evreieşti de a controla
cât mai multe domenii ale societăţii româneşti, în numele prosperităţii etniei,
dar şi uneori al unui sionism internaţionalist, eşuat într-un final, în experimentul
socialismului bolşevic, şi apoi transformat, la nivel european, de Hitler şi
imitatorii săi din dictaturile fasciste europene, în pretext pentru justificarea
şi comiterea Holocaustului, asasinarea în masă a evreilor din Europa.
Teritoriile locuite de români nu au avut o prezenţă evreiască numeroasă,
deşi evreul era un personaj cunoscut, deopotrivă acceptat, admirat şi invidiat,
în oraşele şi satele româneşti de la începutul sec. XX. Recensământul
din 1899 înregistra un număr de 269.015 de evrei în Regat, evreii
reprezentând un procent de 4,6% din numărul total de locuitori. La Recensământul
din 1912, se înregistra un număr de 239.957
evrei (3,3% din populaţie),
cu o scădere a numărului de evrei cu aproximativ 30.000 de persoane, pentru ca
la recensământul oficial din 1930 să fie
înregistraţi 756.222 de evrei în teritoriile româneşti. (articol integral - BLOGURILE ADEVĂRUL -)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu